DANSK ANDELSTRADITION VS. GLOBAL FORBRUGSKULTUR

Foredragsrække med fokus på demokrati og andelstanken – nu og i fremtiden

Foredragsrækken vil belyse demokratiske krisetegn og stille skarpt på, hvordan andelstanken kan være med til at styrke og udvikle fælleskab og demokrati.

26. oktober 2021 kl. 19 – 20.30
“Udsigten”, Siimtoften 2, Ry

Dørene åbner kl. 18.30 og lukker kl. 19.00, hvor foredraget begynder

Foredrag med Verner Lynge
Dansk foreningskultur – det er noget helt særligt! Ikke mindst brugs-andelsbevægelsen, som udgør en hjørnesten i vores velfærds- og forbrugskultur. Men andelstanken er under pres. Kom til foredrag med Verner Lynge, der stiller skarpt på en dansk butiks- og foreningskultur under pres. Som medlemsejet andelsforening har COOP modstået globalt pres fra lavpriskulturen, vækstkulturen og aktuelt fra internethandel. Men kan COOP blive ved? Har andelstanken og madfællesskaberne en berettigelse – eller er det grøn ønsketænkning i et lille land?
Til foredraget tager vi et hurtigt brush up på dansk købmands- og brugshistorie over 160 år. Verner booster det med amerikansk inspiration og copy, og tager os med hele vejen til nutiden.
Hvilke nye veje kan vi udvikle for vores foreninger? Og er vores lokale TRYG i øvrigt på rette vej?
Verner Lynge har holdt foredrag om dansk foreningskultur mange steder på kloden. Særligt i USA. Nu mener han tiden er kommet til at kigge på “hjemme” – hjemmefra.
Praktiske oplysninger
  • Det er GRATIS at deltage – men adgang til foredraget kræver tilmelding, grundet begrænset antal pladser.
  • Du kan tilmelde dig nederst på siden her eller henvende dig i kiosken, Kvickly Ry.
  • Der serveres et glas vin til foredraget.

Tilmelding til foredraget

This form can be submitted up to 100 times.

Vi tager forbehold for ændringer og evt. aflysning.