Kvickly Broen, Ry

Ry Puljen

Støtte til Ry

Ry Puljen er stiftet med det formål at støtte mindre initiativer med almen interesse, som øger livskvaliteten for borgere i Ry og opland. Puljen får hvert år tildelt 500.000 kr. af overskuddet fra den lokale Kvickly og SuperBrugs.

Herunder kan du læse om stort og småt, som Brugsforeningen TRYG har støttet i Ry.

Vi har i tidens løb også ydet økonomisk støtte til større projekter – læs om dem her.

Søg støtte fra Ry Puljen
Slim City Singers 75 års jubilæumskoncert

Det rytmiske Ry-baserede kor, Siim City Singers, kan i år fejre 25 års jubilæum, hvilket de markerer ved at afholde en jubilæumskoncert på Ry Højskole april 2023. SCS er et levende element i Ry med ca. 40 faste korsangere. Byen kender dem fra deres julekoncerter i Ry Kirke samt forårskoncerterne, der gennem årene er foregået på mange lokationer og altid med fuld hus.

Ry Roklubs 75 års jubilæum

I 2023 kan Ry Roklub fejre 75 års jubilæum. Det markerer de med en særlig festdag d. 10. juni. Her skal mindst 75 både på vandet, der vil være konkurrencer, taler, forplejning m.v. Rypuljen har støttet deres fejring med 3.000 kr. til brunchbordet.

Markedsføring af el dele-bilen, Ry City

Ry City har fået bevilliget 5.000 kr. til markedsføring af byens el dele-bil samt 15.000 kr. som underskudsgaranti.

Industriopvaskemaskine til Ry Spejdere

Ry Spejdere har fået bevilliget 11.000 kr. til indkøb af industriopvaskemaskine, så engangsplastikservice er blevet fortid. Maskinen er en stor hjælp, når spejderne kommer hjem fra spejderture, og lederne kan sikre, at det service, som er vasket op ude i naturen lige får en ekstra grundig rengøring.

"Levende Landsby" - møbler til afholdelse af Uge 30

Initiativgruppen bag “Uge 30” i Gl. Rye har fået en bevilling på 8.000 kr. til indkøb af materialer til at lave møbler samt en scene til den festlige uge. Bevillingen er givet med begrundelse i, at møblerne kan gemmes og genbruges år efter år.

Etablering af naturfond Mossø

Foreningen til Fremme af Biodiversitet har tidligere søsat aktiviteter i Alken ved Mossø. Hele Naturfondens formål er at etablere mere natur ene vej rundt omkring Mossø ved bl.a. at erhverve bygningsløse landbrugsarealer og konvertere disse til natur. Foreningen har ansøgt, og fået bevilliget, 28.300 kr. til opstart af Naturfond Mossø.

Julelys i rundkørsel og det store juletræ

Til stor glæde for rigtig mange af byens borgere og gæster, har Rypuljen bevilliget 71.000 kr. til julelys i det store juletræ på Bytorvet samt julelyskugler i midtbyens rundkørsel. Vi glædes over det smukke lys i en mørk tid.

Sangformiddage - Fællesskabets Hus og Ry Højskole

Lions Club Ry vil i samarbejde med Højskolen og Plejecenter “Fællesskabets Hus” lave inddragende kulturaktiviteter, så borgerne i Ry sammen med beboerne og de ansatte har fællesaktiviteter. I 2023 vil de stable 10 sangformiddage på benene.  Rypuljeudvalget har givet økonomisk støtte svarnede til pianistens vederlag de 10 sangformiddage.

75 års fødselsdag for Gl. Rye skole

Rypuljeudvalget har støttet fejringen af Ry Skoles 75 års jubilæum med 9.270 kr.

Efter 2. verdenskrig samledes Emborg, Glarbo og Gl. Rye Skole i en stor moderne centralskole, beliggende midt i Gl. Rye. Den 15. november i 1947 kunne de nye bygninger til Gl. Rye Centralskole indvies.
Det er nu 75 år siden, og i den forbindelse inviterer skolen gamle elever og ansatte til fest.

Billiard for pensionister

Foreningens 1/1 match bord, som de har haft de sidste 25 år og som sidst blev renoveret i 2015 med Kvickly Ry som sponsor, trængte til at få skiftet klæde. Rypuljeudvalget valgte at støtte med de nødvendige 5.700 kr.

Koncert i Hall Of Drums, Gl. Rye

Rypuljeudvalgte valgte at støtte koncerten, “72”, afholdt lokalt i Hall Of Drums i Gl. Rye, d. 26. og 27. september, med 1500 kr. til snacks og bobler.

Fejring af Øm Klosters 850 års jubilæum

Øm Kloster Museum ansøgte Rypuljen om 12.000 kr. til at afholde Øm Klosters 850 års jubilæum d. 20. august 2022.

Museet fik skabt en stor folkefest, til glæde for både børn og voksne, med alt fra street art til Podwalk samt aktiviteter inde på museet, hvor man bl.a. kunne møde “Munken Martin.”

Fastelavnsfest i Ry

Til den store fastelavnsfest i Ry, med mellem 300 og 400 deltagende børn og voksne, støttede Rypuljen med 9.200 kr. til tøndeslagning, godter samt musik og underholdning for børnene. Kvickly var den glade giver af 400 lækre fastelavnsboller.

Telte til Ry Spejdere

I juli 2022 drog børn og voksne fra Ry spejdere afsted på Spejdernes Lejr. De havde behov for telte at overnatte i, og som de naturligvis kunne bruge fremadrettet også. Ry Spejderne ansøgte om 12.294 kr. hertil, hvilket Brugsforeningen TRYG bevilligede.

Ry Biograf: 3D udstyr til AVATAR 2

Tilbage i 2009 blev Ry Biograf digitaliseret, som den første foreningsbiograf i DK, hvilket Brugsforeningen TRYG bevilligede 400.000 kr. til. Digitaliseringen gav også mulighed for 3D-oplevelsen, og Ry biograf solgte over 5000 billetter til James Camerons storfilm AVATAR. De var blot 1 ud af 9 biografer i Danmark, som kunne tilbyde den oplevelse. Nu er AVATAR 2 lige på trapperne, men det betyder indkøb af nyt 3D udstyr.

Træskulpturer til leg, fællesskab og naturbeskyttelse

Landsbylauget Jaungyden ønskede at skabe et spændende udendørsmiljø i Jaungyde, der pirrer sanserne og nysgerrigheden, og som henvender sig til alle uanset alder. Jaungyde er ofte udgangspunkt for familieudflugter, spejderaktiviteter og vandreture, hvorfor projektet er til glæde og gavn for mange mennesker.

Sponsoraftale med Gnisten

Vi har indgået en sponsoraftale med Gnisten / Musikværket, Ry for at støtte musikken og kunsten lokalt. Vores sponsorat af Gnisten, på 15.000 kr., løber et år ad gangen.

Foto: Per Bille, Ry Foto

Foredrag med Anne Elsøe

En sal fyldt med forældre blev fodret med masser af inspiration og interessante, nye indsigter, da Anne Elsøe gæstede Ry med sit foredrag MADRO.

Et attraktivt mødested i Gl. Rye

Gl. Rye MTB har, med masser af frivillige kræfter, etableret et mødested i Gl. Rye, hvor børn, unge og voksne kan dyrke fællesskabet og være fysisk aktive.

100 højskolesangbøger til at fremme fællesskabet

Lions har haft et ønske om at medvirke til, at Fælleskabets Hus bliver et sted hvor livet leves på værdig vis for beboerne i samarbejde med byen. De har bl.a. igangsat fællessang én gang om måneden. De ønskede i den forbindelse at anskaffe 100 højskolesangbøger, hvorfor de ansøgte RyPuljen om 20.000 kr.

Forplejning til frivillige hjælpere af det traditionsrige Påskeorienteringsløb

Silkeborg Orienteringklub er arrangør af det traditionsrige påskeorienteringsløb, som afvikles med tre etaper. Med deltagere fra hele landet og de nordisk lande, samt baner til både begyndere og de mere rutinerede, er løbet meget populært. Brugsforeningen TRYG støttede med 20.000 kr. til forplejning til de frivillige hjælpere.

Ny boldmaskine til Ry Tennisklub

Den eksisterende boldmaskine hos Ry Tennisklub var udtjent. Den var meget populær blandt unge og voksne, hvorfor der var et stort ønske om at anskaffe en ny. Særligt de unge er glade for maskinen. Den bruges som en del af træningen, men også mellem træningerne, hvor de unge kan øve sig med maskinen alene eller sammen med en kammerat. RyPuljen støttede i Q1 2021 Ry Tennisklub ved indkøb af denne maskine.

Corona-gave til byen fra COOP og Brugsforeningen TRYG

Oven på corona-nedlukningen, var det altafgørende for byen at få gang i handlen igen. Kvickly Ry donerede derfor 100.000 til markedsføring af byens butikker. “Vi er glade for, at vi kan bidrage til genåbningen” siger varehuschef Brian Højris fra Kvickly i Ry. Planerne blev udrullet i maj, hvor byen jo også kunne fejre sin 150 års fødselsdag med stor succes.