Fusion mellem visionære brugsforeninger baner vejen for en SuperBrugs i Virklund

Fusionen mellem Brugsforeningen TRYG i Ry og Virklund Brugsforeningen er nu vedtaget og endeligt godkendt: et visionært eksempel på, hvordan brugsforeninger sammen kan skabe endnu bedre rammer for kunderne i lokalsamfundet. Med fusionen er vejen for en SuperBrugs i Virklund banet.

Fusionen har været længe undervejs, da afstemningen måtte udskydes af flere omgange grundet corona. Men på generalforsamlingen i august vedtog medlemmerne i Virklund Brugsforening med et stort flertal, at foreningen bliver fusioneret med Brugsforeningen TRYG.

”Det er dejligt at opleve medlemmernes store opbakning. Fusionen gør det muligt at investere i endnu bedre rammer for dagligvarehandlen i Virklund, hvilket bringer stor glæde i byen” siger Henrik Ørtenblad, formand i Virklund Brugsforening.

Fusionen sikrer, at Virklund får en ny SuperBrugs ved det nuværende Virklund Center, hvor de fusionerede brugsforeninger i samarbejde med Rema 1000 skal skabe et helt nyt indkøbsområde.

”Grundtanken i brugsforeninger er, at fælleskab gør os stærkere – fusionen er et godt eksempel på, hvordan vi sammen kan realisere noget større, nemlig drømmen om en ny SuperBrugs i Virklund”, tilføjer Henrik Ørtenblad.

Formanden i Brugsforeningen TRYG, Carsten Bank-Mikkelsen, udtrykker ligeledes stor glæde ved fusionen og det kommende samarbejde:

”Brugsforeningen TRYG er glad for fusionen med Virklund Brugsforeningen. Fusionen markerer starten på samarbejdet, der begynder med planlægningen af den kommende SuperBrugs i Virklund.”

Bestyrelsesformand i Coop, Lasse Bolander, sender et stort bifald til brugsforeningernes fremsynethed og lokale forankring:

”De kunde-ejede butikker i såvel de selvstændige brugsforeninger og Coop, har stadig stærke kræfter til at gøre en stor forskel i lokalsamfund. Fusionen af Brugsforeningen TRYG og Virklund Brugsforening er et godt eksempel på det. Her har vi set, hvordan to visionære brugsforeninger viser, hvordan man skabe meget bedre rammer for kunderne i nærområdet, ved at gå sammen, og dermed have kræfterne til at investere i et kvalitetssupermarked, nemlig SuperBrugsen Virklund.

Det er et eksempel, der kan virke som inspiration for andre foreninger i Coop familien,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander, Coop.

Med tilstedeværelsen af Brugsforeningen TRYG i Virklund vil borgerne opleve en lokal medspiller, der sikrer, at pengene der tjenes lokalt, bruges lokalt.

”Vi sætter en ære i at drive gode butikker til gavn for lokalsamfundet. Vi glæder os til at støtte lokale initiativer i Virklund gennem den nystiftede VirklundPulje, der hvert år kan støtte lokale formål for tilsammen 100.000 kr. Siden 2014 har vi fx givet mere end 13 mio. tilbage til lokale projekter og initiativer i Ry og Kolt, hvor vi i dag driver butikker,” forklarer formanden i Brugsforeningen TRYG, Carsten Bank-Mikkelsen.