Brugsforeningen TRYG og Ry Bytorv

I Brugsforeningen TRYG arbejder vi altid på at udvikle både byen og foreningen. Vi er ofte en aktør, når større projekter med betydning for byen skal realiseres. Således er, og har vi også været, involveret i Ry Bytorv. Her kan du læse hvordan:

Tilbage i 2012 tilkendegiver Brugsforeningen TRYG, at vi er interesseret i at købe en del af Ry Bytorv med henblik på at opføre en Fakta. Det samlede projekt bliver dog droppet, da det ikke var muligt at få finansieringen på plads.

Brugsforeningen TRYG ser gerne, at projektet bliver afsluttet, og at der bliver bygget lejligheder i midtbyen. Årsagen til det er, at mange af vores medlemmer gennem en årrække har udtrykt et behov for flere lejligheder i Ry og forespurgt, om TRYG har mulighed for at understøtte det. Endvidere forventer vi, at det vil give en øget kundestrøm i butikkerne i midtbyen inkl. Kvickly Ry. Derfor fortsætter arbejdet med at finde en løsning, og i april 2017 indgår Brugsforeningen TRYG en betinget købsaftale med investorerne bag Ry Bytorv om købet af 2 bygningsparceller.

Vi gør købsaftalen betinget af, at byrådet vedtager en ny lokalplan for området inden 31/12 2018. Sælger gør købsaftalen betinget af, at de kan købe grundene tilbage i 3 år fra købstidspunktet.

I juni 2018 står det klart, at Ry Bytorv ikke kan nå at få lokalplanen vedtaget inden tidsfristens udløb. Vi forlænger derfor fristen med yderligere 1 år til 31/12 2019.

Lokalplanen vedtages i marts 2019. Pr. 1/12 2019 gennemføres handlen. Brugsforeningen ejer nu bygningsparcellerne 4mt og 4mu. Indtil vi ved, om sælger vil udnytte sin tilbagekøbsret, vil grundene ligge uberørt hen.

Øvrige grunde som Brugsforeningen TRYG ejer:

Klostervej 6 – Den gamle Brugs. Udlejet til bolig, bibliotek og butikker

Enghavevej 6 – Parkeringspladser til Klostertorvet