Brugsforeningen TRYG og Kvickly Ry iværksætter endnu et tiltag for at reducere energiomkostningerne

Endnu engang rykker Brugsforeningen TRYG og Kvickly Ry i de helt store håndtag for at sætte handling bag ordene om den grønne omstilling. Brugsforeningen TRYG vælger at lukke deres største butik, Kvickly Ry, én time tidligere hver dag. Fremover slukkes lyset altså kl. 19 og ikke kl. 20, som hidtil.

I jagten på at nedbringe omkostninger yderligere søsættes et nyt initiativ. Kvicklys åbningstider reduceres i en prøveperiode. Fra og med uge 42 lukker butikken kl. 19 alle ugens dage.  Vi har regnet på den sidste time fra kl. 19-20. Den omsætning vi har, kontra de udgifter der er i øjeblikket gør, at vi er klar til i en testperiode at lukke Kvickly kl. 19 alle ugens dage,” siger Thomas Dahl.

Brugsforeningen TRYG har igennem lang tid optimeret på energiudgifterne. ”På den defensive side har vi slukket lyset, sat låger på alle kølediske og skruet ned for varmen. På den offensive side har vi installeret solceller på taget af Kvickly og sendt overskudsvarme retur til Fjernvarmen i Ry” siger Direktør Thomas Dahl.

Søndagslukket i detailhandlen er et columbusæg

Formand for Brugsforeningen TRYG, Carsten Bank-Mikkelsen mener, at tiden er kommet til at lette trykket lidt på detailhandlen. ”For mig personligt vil det ikke gøre noget, hvis vi tog skridtet videre og lukkede ned for detailhandlen om søndagen. Vi har høje energiomkostninger, vi har faldende omsætning, vi kan ikke skaffe medarbejdere – ja listen over udfordringer er lang”, siger han og fortsætter: ”For mig at se, er det lidt af et columbusæg: Hvis alle butikker med en årsomsætning højere end 18 mio. skal holde lukket om søndagen vil det igen bliver attraktivt at arbejde i detailhandlen. Omsætningen vil fortættes på færre dage, hvor driften bliver bedre. Vi kan spare op til 10% på energiforbruget,” pointerer han og fremhæver det vigtigste argument for søndagslukning: “Så vil der igen blive pustet liv i de mange små butikker i landdistrikterne.”

De nye åbningstider vedtages i første omgang i en prøveperiode fra uge 42 til 50, hvorefter initiativer evalueres.

Thomas Dahl oplyser, at alle andre butikker i Brugsforeningen nu også regner på, om de skal begrænse åbningstiderne.