Med knivskarp fokus på økologi, pris og personalepleje har uddeler Daniel Viese, og hans sammentømrede team, på blot tre måneder skabt en hel ny indkøbsoplevelse i Gl. Rye

For tre måneder siden trådte Daniel Viese ind i Dagli’Brugsen Gl. Rye for første gang nogen sinde. Han var ambitiøs, kampklar og fast besluttet på at nå de mål, han sammen med direktør for Brugsforeningen TRYG, Thomas Dahl, havde sat: Butikken skulle optimeres på alle leder og kanter, og personaleplejen skulle tages til nye højder.

”Vi har knoklet – og vi har ikke set os tilbage, siden vi tog arbejdshandskerne på første dag,” fortæller Daniel og fortsætter: ”Hvor stor en udfordring, jeg faktisk gik ind til, overraskede mig. Så jeg kan stadig slet ikke forstå, at vi er nået hertil på blot tre måneder. Jeg er ovenud tilfreds og megastolt af hele mit hold.”

”Ja, det har været en hel vild og virkelig intens rejse,” tilføjer Jan Korsgaard Espensen, der sammen med Daniel og resten af teamet fra dag ét har knoklet for at skabe en helt ny oplevelse for kunderne i Dagli’Brugsen Gl. Rye.

Personalet bliver inddraget og lyttet til

At butikken har fået en gedigen makeover, kan nok ikke længere betvivles af nogen. Men lige så vigtigt har det været for Daniel og Jan at give deres medarbejdere den opmærksomhed, de havde brug for. ”Det er så vigtigt for en mindre butik som denne, at vi har et stærkt team, som vil jobbet og vil hinanden. Vores medarbejdere fortjener at blive hørt og set, også de helt unge, og de skal alle glæde sig til at stå op og gå på arbejde hver dag, ligesom os selv, fortæller Daniel og understreger, at det i lige så høj grad er medarbejdernes fortjeneste, at de er nået så langt.

 ”Derfor går jeg uhyre meget op i, at vi inddrager dem, lytter til dem og giver dem noget ansvar;” siger Daniel.

Øko bugner på hylderne

Når kunderne træder ind ad døren til Dagli’Brugsen vil de opleve en overskuelig butik med system og orden, og hvor økologi bugner på hylderne. ”Hver gang vi har skullet tage et valg, har vi fravalgt den konventionelle vare,” fortæller Daniel foran de mange sektioner med krydderier, bælgfrugter og andre delikatesser fra det økologiske Urtekram.

”Daniel er kommet til Byens Egen Butik med stor lyst til at drive den og med en ukuelig tro på, at der i Gl. Rye er nok borgere, der vil bruge butikken, hvis de får de rigtige varer,” fortæller Bente Strager, formand for bestyrelsen i Dagli’Brugsen Gl. Rye. ”Med hans ledelse og det fine makkerskab med Jan og de ansatte i butikken oplever vi en stor ihærdighed i forhold til at få butikken til at skinne og bugne af varer.”

Stor ros fra kunderne – men det sidste mangler

Kunderne og byens lokale borgere har ifølge Jan og Daniel været enormt gode til at rose alt det, som teamet har opnået i butikken. ”Selvfølgelig er der enkelte, der ikke byder sig om ændringer, og det er helt ok. Dem skal der også være plads til. Men vi ændrer ikke på noget, for at genere nogen – vi gør det udelukkende for at optimere butikken og oplevelsen for kunderne”.

De mange rosende ord går lige i hjertet på Daniel og Jan og har selvsagt stor betydning for deres driftighed.

”Men vi mangler den sidste omsætning, det gør vi altså. Det er nødvendigt, at de lokale borgere foretager deres fulde indkøb her, hvor de bor, og ikke i en af de byer de møder på vej hjem fra arbejde. Vi er stolte af og glade for at blive anerkendt for det, vi har gjort, men den sidste handel skal også bare være der, hvis butikken skal bestå,” understreget Daniel, hvortil Jan bidrager: ”Derfor har vi også sat alle sejl ind for at kunderne kan få en hel indkøbsoplevelse her hos os. De skal kunne få alt, hvad der står på deres indkøbsliste i Dagli’Brugsen Gl. Rye.”

Nøglen er struktur

 Men hvordan er det lykkedes teamet at nå så langt på så kort tid? Ifølge ”Lillefar” og ”Bettebror”, som makkerparret Jan og Daniel med smil på læben titulerer hinanden, er nøglen til succesen struktur – i både butikken og på personalefronten.

”Jeg er overbevist om, det er lykkedes os at skabe denne velfungerende arbejdsgruppe, som hver dag kommer smilende på arbejde, på så kort tid, fordi vi har været meget stålfaste på vores rytmer og rutiner. Desuden er det helt bevidst, at vi kommunikerer meget eksplicit med hinanden: Vi siger tingene højt, fortæller det, som det er, taler med vores medarbejdere om, hvordan vi gerne vil have tingene skal være, og så videre,”fortæller Daniel.

Bestyrelsen i Dagli’Brugsen Gl. Rye er glade for samarbejdet med Daniel, som de oplever som lydhør og med et stort engagement over for både personalegruppen og i forhold til at præsentere en flot butik. Men vi har stadig brug for at øge omsætningen. Dét er akilleshælen for en lille butik, og vi får ikke noget forærende. Derfor er det en stor lettelse at opleve, at Daniel er så ambitiøs også i forhold til butikkens økonomiske rammer”, slutter Bente Strager.