Jubilæum og afsked på samme tid: Henrik takker af efter 20 år som uddeler i Dagli’Brugsen Gl. Rye

Henrik Valdorff har valgt at stoppe som uddeler i Dagli’Brugsen Gl. Rye. Det sker på samme tid, som han kan fejre sit 20-års jubilæum her. Søgningen efter en ny uddeler går i gang snarest.

”Jeg er nået til et sted i livet, hvor jeg har brug for at trække en streg i sandet. Jeg har tænkt som en gal: Skal jeg blive i dagligvarebranchen, som jeg kender ud og ind, eller skal jeg skifte fuldstændig spor? Jeg er gået med min mavefornemmelse og har valgt det sidste,” fortæller Henrik Valdorff.

Bytter butikken ud med bilen

Henrik skifter bogstavelig talt spor, når han til marts påbegynder uddannelsen som kørelærer.

”Jeg glæder mig som et lille barn til at tage hul på et nyt kapitel. Samtidig har jeg fuldstændig ro i maven over at stoppe i Dagli’Brugsen,” fortæller Henrik og uddyber, hvorfor valget faldt på kørelæreruddannelsen:

”Jobbet som kørelærer rummer mange af de ting, jeg har været glad for at beskæftige mig med i dagligvarebranchen. Blandt andet ledelse og nær kontakt til mennesker. Men det kan også give mig noget helt nyt, som jeg kan mærke frister rigtig meget – nemlig muligheden for at etablere sin egen virksomhed.”

Fra nu og frem til marts, hvor Henrik begynder sin uddannelse, skal han foretage den indledende manøvre: Allerede nu er han godt i gang med at erhverve sig motorcykelkørekort, og snart gæster han Højbjerg i 10 uger for på fuldtid at opgradere sit nuværende kørekort til lastbil med anhænger. Hernæst venter et ”Alment voksenpædagogisk grundkursus”, for selvom Henrik har 25 års erfaring som leder, skal han tillære sig, hvordan man formidler fra en tavle og på bedste vis får et klasseværelse til at fungere.

Tak for lån af jeres penge

Tiden i dagligvarebranchen er for Henrik nu slut. Men 20 år i Gl. Rye sætter naturligvis sine spor, og hvis vi spørger Henrik, hvad han vil komme til at savne mest, er svaret enkelt: Nærheden. ”Det har været så meningsfuldt at drive en lille butik, for det har givet mig en enorm stor berøringsflade. Jeg vil savne nærheden til både medarbejdere, kunder og bestyrelsen – for jeg har virkelig været tæt på dem alle sammen,” fortæller Henrik, der ikke skal tænke længe, da han bliver spurgt om, hvad der vil stå tydeligst i hans erindring:

”Dengang vi udvidede butikken for penge, vi havde lånt af byens borgere. Byen engagerede sig, og jeg mærkede helt ned i maven, hvor stor betydning Dagli’Brugsen har i så lille en by. Det var overvældende at mærke, at så mange borgere turde låne os pengene. Jeg følte mig forpligtet til at passe godt på hver en krone, og jeg ville kvittere med at drive butikken på bedste vis,” fortæller Henrik og tilføjer, at bestyrelsens engagement for alt i verden ikke må blive glemt: ”Det arbejde, bestyrelsen lagde for dagen i den proces, var helt fantastisk.”

Dagli’Brugsen får en buddy

En engageret bestyrelse og et stærkt team med souschef Victor Valdorff i spidsen, driver nu Dagli’Brugsen videre indtil der er ansat en ny uddeler. Butikken gennemgår i disse dage nogle markante ændringer, som vil være til stor glæde for kunderne. Hele systemet bliver automatiseret, så bestillingen af varer ikke længere skal ske manuelt. Det sikrer i sidste ende, at kunderne vil blive mødt af fyldte, indbydende hylder. ”Alt dette har krævet en enorm stor arbejdsindsats – med hjælp fra rigtig mange kollegaer,” siger direktør i Brugsforeningen TRYG, Thomas Dahl, og understreger: ”Vi er én forening, og vi skal hjælpe hinanden, udfordre hinanden og spille hinanden gode. Således har vi valgt at tilknytte Steffen Christensen, uddeler hos SuperBrugsen Ry, som Victors ”buddy” i butikken for en periode.

Steffen vil med tiden indvie Victor og den nye uddeler i kulturen i Brugsforeningen TRYG. Men her og nu skal Steffen udfylde en endnu vigtigere rolle:

”Mit ansvar er at støtte – og sparre med Victor i alt fra butiksdrift til det bagvedliggende som vagtplaner, lagerstyring mv. Jeg skal have gjort Victor fuldstændig selvkørende indtil den nye uddeler er fundet og kørt godt ind.” Steffen har allerede ændret på udtrykket i butikken, og han glæder sig over, at de første kunder begynder at bemærke det. ”Jeg er også ved at overføre noget af Dagli’Brugsens varelager til min butik, hvor jeg tror på, der vil være en hurtigere omsætning på det,” siger Steffen og afslutter: ”Det er jo sådan noget man kan, når man er en del af en forening.”

Alle er velkomne til reception d. 2. september kl. 15-17

Henriks 20-års jubilæum markeres fredag d. 2. september kl. 15-17. Kunder, forretningsforbindelser, kollegaer og venner af huset er velkomne. ”Vi er selvfølgelig enormt ærgerlige over at skulle sige farvel til en god kollega, men i det mindste vil vi nå at fejre hans 20-års jubilæum”, siger Thomas Dahl, og tilføjer: ”Det har Henrik i den grad fortjent.”