Glædelig jul fra Brugsforeningen TRYG

By 20/12/2022 december 22nd, 2022 Forside nyheder

2022 er ved at gå på hæld. Det har været et udfordrende år for os som Brugsforening. I foråret havde vi nogenlunde kontrol over krisen, men vi er blevet indhentet her i efteråret. Nu har krisen også ramt os. Faldende omsætning og faldende indtægter er nu vores virkelighed. Naturligvis forsøger vi at holde humøret oppe, men det er ikke altid nemt, hverken for os eller for jer.

I modsætning til mange andre brugsforeninger, kommer vi ud med overskud i 2022. Sådan ser det i hvert fald ud, når vi kigger i bøgerne. Men alle tal skal tages med et gran salt, da vi også i år har implementeret et gigantisk IT-system, hvor der kan gemme sig fejl, vi ikke har opdaget endnu. Nogle af fejlene har I desværre opdaget – der har nemlig året igennem manglet varer på hylderne. Nogle gange æg andre gange strømper. Det er meget utilfredsstillende for en købmand, at vi fra tid til anden har måttet melde udsolgt. COOP, der leverer vores varer siger, at det kører fra nu af. Vi håber, at det ikke bare er et fromt juleønske.

Også I år har vi støtte gode projekter. Hele 750.000 kr. har vi brugt. Vi er meget imponeret over de mange ansøgninger, vi har modtaget. Sikke en virkelyst I har, og sikke mange mennesker, vi har gjort glade. Der er fortsat nogle, der ikke forstår, hvorfor vi bruger penge på at støtte gode, lokale initiativer. Men det gør vi, fordi det ligger i vores DNA. Lige siden Brugsbevægelsen blev startet i 1866 har lokale brugsforeninger støtte det lokalsamfund, de er en del af. Dengang var det støtte til et lokalt bibliotek, i dag er det meget mere.

Samme altruisme gjorde sig gældende, da vi købte 51% af Dagli’Brugsen i Gl. Rye. Det er en investering med foreningshjertet. Var vi kyniske, havde vi blot ventet på, at borgerne i Gl. Rye var kommet til Ry for at handle af sig selv. Men nej, Gl. Rye fortjener en butik, derfor har vi købt os ind i forretningen og bemandet den med de bedste folk, der knokler dagen lang for at få positiv drift i butikken.

Byggerierne i Virklund og Ry Øst følges ad. Det går langsomt, og det gør det af mange grunde – primært tiden med myndighedsbehandling. Vi tror fortsat på, at der står nye Superbrugser og Remaer klar i 2024. I Sejs- Svejbæk går det lidt hurtigere. Der kan vi også bygge uden ny lokalplan. I Kolt går vi og overvejer, hvad, der skal ske. Efter at Netto er flyttet væk fra os og butikscenteret, har vi mistet lidt af synergien ved at være et supermarked og en discounter, der deler kunderne. Vi skal nok komme på plads igen – uddeler Kaj og de gode folk i Kolt tager opgaven på sig og løser den. Det er vi overbeviste om.

I en verden af mange kriser bør vi prise os lykkelige for, at vi har overskud til at hjælpe andre. Både lokale ildsjæle og deres projekter men også krigsramte Ukrainere, der søger lidt at den tryghed, vi andre tager for givet. Tak for jeres støtte i det forgangne år. Vi har også brug for jeres støtte i 2023, hvor krisen ser ud til at fortsætte. Sammen står vi det igennem.

Med ønsket om en god jul og et godt nytår.

Carsten Bank-Mikkelsen, Formand i Brugsforeningen TRYG.